Dream dream, because the mintyworld is nothing but a dream, just to create and think and hope and dream...

woensdag 25 augustus 2010

Mintybeestje gaat naar mintywonderland

Sinds ik een tweetal weken geleden windows 7 geïnstalleerd had om het eens te bekijken, begon ik me steeds meer te realiseren dat er echt geen rede meer te bedenken was voor mij om nog langer windows te gebruiken.

Vandaar dus eindelijk de stap voor mijn tabletje (dat ik mintybeestje gedoopt had) naar linux. Ik wou het normaal al van het begin, maar feit was toen dat de digitale pen van mijn laptop niet zo goed ondersteund was onder linux. Daarbij waren er 3 jaar geleden nog wat probleempjes met juiste weergave van de microsoft documenten in openoffice.

Nu zijn al die dingen al lang vergeten kinderziektes. Linux is windows ruimschoots aan het voorbijsteken in gebruiksgemak... Dus... zoals ik al zei: ik vind geen enkele rede meer om me aan die windows te blijven irriteren.

Ik heb dus zonet linux geïnstalleerd. Maar een goede 2 minuten voor ik aan deze blog begon: en kijk toch hoe mooi?



Dit is de nog onveranderde linux-mint distro zoals hij wordt geïnstalleerd. Wat 3 jaar geleden eerst nog een halfuurtje tijd koste om de wifi en al de drivers en dergelijke in orde te krijgen, werkt nu meteen al zonder moeite... jeej!


Ik heb enkel nog even mijn favoriet browsertje gedownload en geïnstalleerd (onder de meeste linux-distributies zit er standaard firefox, maar ik gebruik zelf liever chrome momenteel).
Voordeel van chrome: al mijn bladwijzers worden gewoon na inloggen met mijn gmail account gebackuped online. Zo hoef ik me daar al geen zorgen over te maken.

Moest je je toevallig afvragen voor welke linux-distro ik dan gegaan ben: "Linux mint" natuurlijk ;) . Wat feitelijk ubuntu is maar dan frisser.

allesinds heb ik gemerkt dat mijn pennetje (wacom dus) al direct werkt 'out of the box'. Misschien dat de drukgevoeligheid nog niet geactiveerd is, dat zal ik zo te weten komen. Al bij al ben ik al blij verrast, zo moeiteloos dat dat tegenwoordig gaat.

Ik ben nu ook weer niet zeer ervaren in linux, maar toch ervaren genoeg om al een aantal basisgrepen te kennen. en het lastige installeren van vroeger (in de kernel) is grotendeels versimpelt met een handige gui. Al kun je voor een aantal dingen nog steeds niet rond die kernel, maar ik denk dat een echte linux-leek er niet mee hoeft te maken te hebben. Net zoals je in windows normaal ook niet meer de ms-dos control - of is het ook kernel? - gebruikt.

anyhow:

minty is happy with mintybeestje in linux-wonderland beland. And we're here to stay.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten